Föreläsning: Svensk Skyddet m. Towa Lindh

       2011-11-14 20:45:00
Idag hade vi föreläsning av Towa Lindh. För er som inte vet det så har hon vid flera tillfällen tävlat SM i lydnad samt SM i skydd, vilket hon tog guld i 2011. Dessutom så har hennes man tävlat i SM i IPO och även han var på plats.

Hon började med att berätta om sig själv och sina hundar. Sedan gick hon in på hundträning och skyddsträning. Hon gick även igenom de olika delarna som finns när man tävlar skydd.

Efter hon hade pratat gick vi ut för att hon skulle visa hur man tränar de olika delarna i skyddet och visst var det grymt häftigt att få se guldmedaljörerna visa upp sig. Efteråt fick några i klassen prova på och det var väl kul ett tag tills man började förfrysa.

Hon avslutade föreläsningen med att visa hur elit-skyddet går till, då var det en video från SM i sommras, och sedan visade hon sin sambos IPO-skydd från SM. Sist fick vi se hennes lydnad från SM.

Vad har jag nu tagit med mig från föreläsningen? Jo att veka och osäkra hundar behöver mer tydlighet och kontroll i sin vardag så de känner sig säkra, något jag tänkte använda på min lilla vallhund. Även att dragkamp och skydd kan öka en hunds självförtroende så därför tänkte jag träna in mer kamp på min hund.

Nu blir det kvällsmat och sedan ut med hunden.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback