Fortsatt slalom, starter och däcket

       2011-11-18 17:07:00
Jag vet inte vad många andra förare inom agilityvärlden tycker men för mig är starter otroligt viktigt. En koncentrerad och säker start är A och O. En hund som sitter och taggar sönder innan starter har fart men ingen kontroll, därav gör den fel. Speciellt om man har en snabb vallhund som lätt går in i stress. Dessutom så vill jag kunna placera mig vart jag vill på banan och ändå ska min hund klara av att start precis lika stabilt varje gång.

Därför tränade jag hopphinder, en eller flera efter varandra. Jag ska med andra ord kunna stå två hopphinder ifrån Angel och hon ska ändå förstå att jag vill att hon tar det första hindret. Var inget problem för henne men bättre att vara på den säkra sida. I fortsättningen ska jag börja träna på mer infångare och ett placeringskommando innan startet, detta för bättre kontroll och koncentration.

Självklart fortsattes det med slalomträning. Genom att säkra fyra pinnar innan vi utökar antalet. Även här vill jag vara på säkra sidan då jag är åtminstone 90 % säker på att Angel kommer komma upp i klass tre om jag övar på handlingen. Jag vill att hon ska kunna ta det i flera vinklar så det är det vi jobbar på, samt att jag ska kunna skicka henne på det. Fortsättning följer...

Dessutom så började vi med däcket, vilket hon lärde sig på en träning. Måste med andra ord kolla om hon kommer ihåg det i nästa vecka. För att träna in det så satte jag henne nära själva däcket, körde samma kommando som för hopphinder, fram. Hon hoppade vid två tillfällen igenom mellan ramen och däcket men räckte med ett tydligt nej så förstod hon att det inte var det beteende jag önskade. Slutade med att hon kunde köra hopp, hopp, däck, tunnel. Dessutom så skickade jag henne på däcket. Inga problem alls.

Nu blir det att städa lite, snart kommer Emmelie över. Imorgon blir det ut och träna sök i skogen!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback