Hoppteknik och slalom

       2011-11-16 21:06:00
Sitter bekvämt i sängen med hunden tuggandes på ett ben i fotänden med kvällsmaten i magen. Snart blir det iväg på kvällspromenad men först ett inlägg om dagens träning.

Idag fick Angel följa med på djursjukvårdslektionen. Treorna hade tagit hundsläppet och självklart får man veta det när man kommer ner till stallet. Hade tänkt träna efter lektionen så därför var hon med. Tyckte hon skötte sig bra med tanke på att det var första gången hon var med.
Hade ju föreläsning i måndags av Towa Lindh, och efter det har jag plockat med mig en massa nyttigt. Har t.ex. börjat träna in mer kontroll på henne. Att när hon stressar upp sig så lägger jag henne ner, det lugnar. Händer när jag klär på mig för promenad t.ex. Har även blivit tydligare vid fel och kommandering.

Tränade även upp Angels kamp, då detta har varit problem. Hon kampade knappt, var osäker, bet knappt osv. fram tills att jag började shapa in själva bettet och att hon skulle dra. Sedan la jag på genom att trigga henne med "kör"-kommandot. Då griper hon tag i den så fort hon ser leksaken och börjar dra + morrar! Bara lite stadga och så börja träna in det på andra personer så kommer hon få en 4:a på MH:t.

Så idag tränade jag slalom som vanligt. Fortfarande problem med att hon missar och kliver ur det. Blir till att jobba jobba jobba. Provade ett helt 8:a pinnar slalom för första gången. Bara på skoj och hunden tog hela slalomet! Med andra ord, är hon i rätt mentalt läge och jag gör rätt så kliver hon inte ur det förren hon är färdig.

Efter slalomträningen så blev det hoppteknik. Satte fyra hopphinder i en kvadrat och körde lite olika kombinationer. Övade även på ut, som för Angel ska betyda att hon ska gå på andra sidan än min sida av hopp hindret. Var inte helt solklart för henne men blir till att öva. Något att öva in till nästa gång.

Nästa vecka tänkte jag även börja med däcket och fundera på hur jag ska göra med balanshinderna.

Nu blir det ut och gå promenad innan sovdags.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback