Sökgrupp!

       2011-11-25 07:36:00
Så nu är det mer eller mindre officiellt! ForshagaAkademin har en ny sökgrupp och på lördag, förhoppningsvis, ger vi oss ut för att söka i skogen för första gången. Visst vi var ute och provade på men denna gången är det fler som hänger med och det ska bli väldigt skoj. Roligt när också lärare uppmuntrar och tycker att det är ett bra intiativ att starta en. Ännu bättre när de själva blir mer delaktiga och erbjuder sig att ställa upp som föreläsare. Det är sådana stunder som jag verkligen inte tvekar över mitt val till denna skola!

Men så igår så hade vi en mindre träning. Kommer ha två tillfällen att träna på, en gång i skogen över helger och en dag under veckan då vi kör övningar som vi sedan plockar med oss in i skogen.

Igår var det systemövningar och markeringsövningar. Det finns två markeringar i grenen sök, skall och rulle. Själv använder jag mig av rulle, dels för att Angel har föremålsintresse, dels för att hon inte är särskilt skällig av sig. När man har rullmarkering springer hunden ut till figuraten, biter tag i rullen (som hänger runt halsen på hunden) och springer tillbaka till förare. Sedan skickas hunden på påvis, det betyder att hunden ska visa vart figuraten finns. Har man skallmarkering ska hunden sitta och skälla tills föraren kommer fram.

Det kändes som om Angel började fatta vad hon skulle göra nu, hon förstod att det fanns en rulle där ute med och förhoppningsvis så kommer hon ihåg detta på lördag med. Hon har även förstått att belöningen kommer efter man lämnat av rullen hos mig, när man har visat vart figuranten är.

Systemövningarna:





Här har jag ritat en fin bild som ska förklara hur en systemövning går till. Figuranterna, förare och hund startar på en linje. Föraren skickar hunden till den första figuranten, var utav figuranter berömmer och leder hunden framåt, längs stigen (de små svarta prickarna). Föraren och figurant nr 2 följer med, alla går på en linje. Sedan kallar föraren på hunden (stora blå prickarna) och sedan skickar hunden på figurant nr 2. Detta upprepar sig längs hela stigen. Ganska enkelt egentligen och lär hunden att gör fina slag i bågar.

Angel är ju som hon är, helt vimsig och älskar allt som har det minsta med sök att göra. Så hon går upp i varv och springer som en idiot. Därför behöver jag öva in kontroll på henne. Men det blir på lördag och nästa systemövning.

Idag blir det skola, djursjukvård och dressyr och eftersök. Sedan blir det att träna Angel, lydnad och agility, och prata med lärare om lördag. Har kommit på ett superbra sätt att få saker gjorda. Nämligen att skriva en lista på mobilen som jag ser så fort jag tittar på mobilen. Supersmart! Då glömmer man inte något.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback