Sökskogen: Söndag

       2011-11-19 19:33:00
Nu har vi varit ute och söktränat igen. Försöker starta upp en sökgrupp på skolan och se om hundsportare här i Forshaga kan öppna upp ögonen för denna fantastiska och otroligt roliga tävlingsgren.

Vi var fyra stycken förare, mig själv inräknat. Alla var nybörjare och vi bestod av en Tervuren, en Samojed, en Schäfer och så klart min lilla Australian Shepherd. Fick börja med att förklara hur träningar går till, med vallning av rutan, placering av figgar och popup. Alla fick möjlighet att köra två gånger men Caroline med terven avstod då hon mådde lite dåligt.

Sandra och hennes schäfer var väldigt duktiga. Hunden hade en naturlig nyfikenhet och kunde jobba bra självständigt. Var faktiskt väldigt imponerad av dem två. Nu får jag fundera lite på vad vi ska hitta på till nästa gång, med det nu blir en nästa gång. Måste kolla med lärare och sånt innan sökgruppen blir officiell.

Caroline och hennes terv jobbade också rätt bra. Deras problem är att han inte tänker riktigt på var han ser figuranten utan springer ut för att sedan glömma bort vart den var. Därför får vi jobba mer på hans minne nästa gång.

Sofia och hennes Samojed var vi inte lika säkra på. Han är lättstörd under träning och därför var vi rädda att han skulle ha svårt att koncentrera sig. Men nej då, han gick väldigt bra och tycker hon ska vara stolt över honom.

Sammanfattning: Alla förare och hundar tyckte det var skoj. Detta var bara prova på så nästa gång ska jag arrangera mycket bättre. Hundarna fick t.ex. sitta uppbundna vilket inte alla uppskattade som gick förbi.

Hur gick det för Angel då? Hon hade stora problem eftersom vi måste jobba mer med rullen. Men det gör vi utanför skogen.

Vi ska träffas på torsdag och då ska jag förhoppningsvis ha ordnat upp allt inför helgen. Blir systemövningar och olika markeringsövningar då.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback